Private label, czyli marka własna, to marka, pod którą w sprzedaży pojawiają się produkty wykonywane na zlecenie jakiegoś podmiotu, którym najczęściej jest sieć dyskontów czy hipermarketów. Są one później dystrybuowane jedynie w tej sieci i dostępne dla jej klientów. Dana firma sygnująca produkty swoją marką handlową ma nad nimi pełną kontrolę w zakresie składu, procesu wytwarzania czy finalnej jakości. Ważnym aspektem private label są również opakowania, które spełniają wiele istotnych funkcji, w tym wyróżniają konkretny produkt od wielu innych.
Jeszcze kilka lat temu marki własne kojarzyły się nam przede wszystkim z tańszymi odpowiednikami znanych produktów, które wprawdzie kosztują mniej, ale mają również niższą jakość. W związku z tym ich opakowania nie były zbyt oryginalne ani eksponowane, czasem ich design naśladował wręcz wygląd znanych marek, co mogło wprowadzać w błąd podczas zakupów. Obecnie jednak to się zmieniło. Gdy oglądamy marketowe półki, coraz częściej zwracamy uwagę na produkty private label, których ceny często są niższe, ale jakość wcale nie gorsza niż bardziej znanych wyrobów. Poza tym można spotkać marki własne w dość wysokich cenach, ale zawierające produkty z segmentu premium czy ekologiczne.
Te wszystkie zmiany jakościowe wpływają również na to, że zwiększa się znaczenie opakowania marek własnych:
Opakowanie produktu private label musi być projektowane bardzo uważnie i dokładnie, aby uwzględniło te wszystkie ważne aspekty. Dzięki temu również my jako klienci szybciej taki produkt zauważymy i łatwo znajdziemy na nim wszelkie interesujące nas informacje.