Kosmetyki to produkty używane przez wszystkich i wykorzystywane na co dzień. Poza optymalnym działaniem muszą być również łatwe w użyciu oraz być zapakowane w sposób, który będzie atrakcyjny dla klienta, zarówno pod względem wizualnym, jak i stosowanej pojemności czy kształtu opakowania, w jakim jest sprzedawany. Równie dużą wagę trzeba więc przywiązywać do składu wyrobu i jego działania, a także sposobu, w jaki będzie dostarczony. Przyjrzyjmy się produkcji opakowań kosmetycznych, rodzajom opakowań kosmetycznych i zobaczmy, z czego się je wytwarza.
Najbardziej ogólny podział opakowań to rozróżnienie między wyrobami aerozolowanymi a nieaerozolowanymi. W pierwszym przypadku wyrób jest dostarczany jako preparat „wymieszany” ze sprężonym powietrzem i zamknięty w szczelnym pojemniku. Kategoria kosmetyków nieaerozolowanych obejmuje większą grupę produktów, wśród których znajdą się specyfiki w atomizerach, opakowaniach z pompkami dozującymi, a także w tradycyjnych buteleczkach oraz słoiczkach.
Rodzaj materiałów używanych do produkcji opakowań zależy ściśle od ich rodzaju. W przypadku wyrobów aerozolowanych korpusy są wykonywane z cienkiej i lekkiej, lecz jednocześnie bardzo wytrzymałej blachy aluminiowej albo stalowej. Elementy służące do dozowania produktu znajdującego się pod ciśnieniem, a więc zaworek oraz główka rozpylająca czy nasadka jest zrobiona z tworzywa. W przypadku produktów w atomizerze opakowanie może być wykonane ze szkła, a także plastiku. Z tworzywa powstają również części odpowiedzialne za dozowanie zawartości, a zatem elementy rozpylacza. Podobnie jest w przypadku tradycyjnych wyrobów – tu także używane jest na ogół tworzywo i szkło. Bardzo często poszczególne wyroby są też pakowane w ozdobne kartoniki. Mogą one mieć postać pudełek z różnego rodzaju nadrukami i ozdobami, np. folią metalizującą, często mają również wycięte okienka z foliowymi zabezpieczeniami. Na wyrobach mogą być nanoszone nadruki lub naklejane etykiety.